Verlovingsfoto, gemaakt door Tonnis Post
Geplaatst op: 5 september 2012 Hoort bij: Familie, Kunsten 6 reacties
De verlovingsfoto van mijn grootouders Fennechien Lindeman en Harm Perton. Ze zouden op 7 oktober 1922 in Finsterwolde gaan trouwen. Zij woonde daar toen nog, terwijl hij al een tijd als kommies in het Twentse Tubbergen werkte.
De foto is gemaakt door de Winschoter fotograaf Tonnis Post. Die is vooral bekend van zijn registratie van krotten en plaggenhutten in Bellingwolde, Oudeschans en Westerwolde, die hij een aantal jaren eerder in opdracht van dokter Middendorp uit Bellingwolde maakte. Naar beide heren is de prestigieuze foto-opdracht van de provincie Groningen genoemd. “Vanwege organisatorische redenen” wordt die dit jaar “niet uitgereikt”, zo lees ik hier, een feit dat de krant niet lijkt te hebben gehaald.
De foto kreeg ik maandagavond van iemand, wiens grootvader, een zwager van de mijne, getuige bij het huwelijk van mijn grootouders was. Deze getuige was op dat moment “ondermachinist” bij de spoorwegen, “wonende te Nieuweschans”, zo valt in de huwelijksakte te lezen.
Retour Ezinge
Geplaatst op: 2 september 2012 Hoort bij: Hoogkerk, Ommelanden 6 reactiesHoogkerk – grootgrutter hoopt op offensief publiek:

Leegkerk – Oranje blanje bleu of Holland in verwarring:

Bij Aduard lagen twee jonge struikrovers met hun supersoakers op de wal van het Van Starkenborghkanaal. Ze namen alleen maar auto’s te grazen, beweerden ze, “omdat die het milieu vervuilen”:

(Mogelijk was hier sprake van een sociaal gewenst antwoord.)
Een van de zwarte zwanen bij de Oldijk:

Zaterdags ommetje
Geplaatst op: 1 september 2012 Hoort bij: Ommelanden 11 reactiesDe Van Hall-brug – terwijl het spoorgedeelte (rechts) sluit, blijft het smalle gedeelte voor fietsers en voetgangers (links) omhoog staan. Ik meen me te herinneren dat dat altijd synchroon verliep, en vraag me af hoeveel moeite het een brugwachter zou kosten, om twee knopjes tegelijkertijd in te drukken:

Oude tractoren onder een afdak bij de Slochtersluis:

De prijs voor het meest achterlijke fietspad van de hele provincie Groningen gaat naar de gemeente Slochteren. Je kunt dus helemaal niet over de dijk, waarop de autoweg ligt, heenkijken, en je blikveld blijft daarom noodgedwoongen beperkt tot saai cultuurland, terwijl aan de andere kant juist het Slochterdiep en natuurgebieden liggen:

Wat mij betreft komt het fietspad op de dijk, en de autoweg beneden aan de dijk waar nu het fietspad ligt. Het gros van de automobilisten maalt immers toch niet om het landschap en wil alleen maar zo snel mogelijk van a naar b.
Bij Lageland schoot ik een dertien-in-een dozijnkiekje van een dorpsgezicht met brug, dat niet eens het vertonen waard is. Er staan wel wat mensen op, maar heel klein, als donkere schimmen, figuranten. Ik stapte weer op mijn fiets, en werd een paar honderd meter verderop ingehaald door een auto, die vlak voor me stopte. De deur ging open en er kwam een man uit. Hij vroeg wat ik fotografeerde en wilde de foto zien. Ik merkte op dat hij een shirtje aanhad van een plaatselijke motorclub, de MC Overstuur. Ik kon dus, toen ik hem de foto had laten zien, naar waarheid zeggen dat er niets op stond waar je overstuur van zou kunnen raken. Hij leek bedremmeld, durfde me niet meer aan te kijken, maar maakte ook geen excuses en ik overweeg daarom een klacht bij de politie te deponeren.
Bij de Meerstadburelen in Harkstede waren de voorbereidingen voor het ballonnenfeest in volle gang:

Een juveniele meeuw bij het Oude Winschoterdiep:

Pramenvloot bij de Gideonbrug:

Tot mijn verbazing ligt het schip van Kars Thaden nog steeds bij de Mediacentrale:

Op de binnentuin aan de Mauritstraat in de Oosterpoortwijk mijn panada’s (vispasteitjes) van Rima opgegeten:

Onlandse luchten
Geplaatst op: 31 augustus 2012 Hoort bij: Onlanden 1 reactie



)De foto’s zijn van afgelopen zondag.)
Ganzenschade
Geplaatst op: 30 augustus 2012 Hoort bij: De actuele wereld, Hoogkerk 5 reacties
Sinds een dag of wat zitten er vijftig, zestig, zeventig ganzen aan de Peizerweg. Ze zijn nogal eenkennig en houden het op één strook weiland, terwijl ze de belendende percelen mijden. Op die ene strook lijkt het gras ook nog korter, dan op die ernaast. Kennelijk houden deze ganzen niet van al te lang gras? Of zou dat vanwege de dauw ’s ochtends zijn, als ik ze zie?
Ik herinnerde me het verschijnsel opeens weer, door het bericht dat boeren die geen schade van ganzen hebben, ook geen vergoeding van ganzenschade meer kunnen krijgen.
Retour Westeremden
Geplaatst op: 29 augustus 2012 Hoort bij: Ommelanden 10 reactiesIk moest even in Westeremden wezen. Erheen met de trein (dat wil zeggen tot station Stedum) en terug helemaal per fiets (tegen de wind in).

Er stonden een paar karren met ongedorst graan verdekt opgesteld:

Vlakbij een veld met hennep:

(Het leek wel op een Nederlandse versie van de de Beka-vallei.)
Electriciteitshuisje halfweg Huizinge:

Als het polderpeil al met al 2.65 meter onder NAP ligt, dan verzuipen er een heleboel als het hier bij Fraamklap overstroomt:

(Of zou het een verdwaald bord zijn?)
Weer een paardje voor de verzameling, in dit geval uit Fraamklap:

En ziedaar, een moderne gevelsteen, met, als ik me niet vergis, letters uit de jaren zeventig:

(Ast regent lopt de geut.)
Appels in kroos bij Onderwierum:

Gezicht op Westerdijkshorn:

Peerd op toren ter plaatse:

Boer ploegt bij de Wolddijk. Op de achtergrond een gaswinningslokatie:

Stookhut of zomerkeuken, ook bij de Wolddijk:

Antiek vervoer in en boven Hoogkerk
Geplaatst op: 26 augustus 2012 Hoort bij: Hoogkerk 1 reactieAls Harry niet de oudheden opzoekt, komen ze zijn richting wel uit.
Langs de Zuiderweg – twee koetsewagens van de Compagnie tot instandhouding van het Oude Gerij:

Boven de Onlanden, de legendarische Dakota die eerder op de dag een probleem had boven Eelde:

Noordfolk II in Veenhuizen
Geplaatst op: 26 augustus 2012 Hoort bij: Drenthe, Muziek 10 reactiesDe meteorologen voorspelden voor deze zaterdag een soort van permanente zondvloed. Maar een blik op de Buienradar leerde om 12 uur ’s middags dat er alleen maar een paar buienslingers door het land heengingen, met uren tussenruimte. Het er daarom net als de vorige keer maar op gewaagd met de fiets naar Veenhuizen te gaan voor de tweede editie van het Noordfolkfestival. Op de heenweg inderdaad lekker veel zon en het droog gehouden tot een stortbui me in het zicht van de haven dwong om te schuilen bij het Gevangenismuseum. Op de terugweg bleef het helemaal droog.
Bij de Heideweg achter Peize was dit nog het laatst resterende stukje heide:

Voor het overige bleek de boel daar decoratief vergrast:

Naast het Oostervoortsediepje ten noordoosten van Norg staat tegenwoordig een uitkijktoren die dit uitzicht geeft:

Van een lokale vereniging had de festivalorganisatie een grote tent gehuurd, gelukkig maar, want een paar stevige plensbuien vielen er toch wel:

Mede-organisator Bert Ridderbos, tevreden over de opkomst:




Vlak na een bui, in de rij voor een pizza:

Coulissenlandschap bij het festivalterrein:

Flip Rodenburg voor het artiestenhonk:

Mede-organisator Linde Nijland, die een prachtig optreden verzorgde:

Bij donker terug. Dat was vooral op de totaal onverlichte, bosomzoomde wegen tussen Veenhuizen en Westerveld en Norg en Langelo geen lolletje. Automobilisten hebben er de neiging om groot licht te voeren en als tegenliggende fietser voel je je dan als een konijn voor de lichtbak, je ziet geen hand voor de ogen en moet verrekte goed opletten dat je niet in de berm belandt. Ik begrijp heus wel dat automobilisten wat verder vooruit willen kunnen kijken, maar dimmen voor fietsers is er vaak niet bij, iets waar ik maar één woord voor over heb: a-sociaal.
In de kerk van Pieterburen
Geplaatst op: 19 augustus 2012 Hoort bij: Kunsten, Ommelanden 4 reactiesBij aankomst slaat je de schrik om het hart:

Maar binnen valt de schade mee, en zijn er veel fraaiïgheden te zien. Met die van Zandeweer behoort deze kerk wat dat betreft tot de rijkste van Stad & Lande.
Een multi-instrumentale Cecilia op het hek van de orgelbeun:

Allegorisch figuur met boek aan het hart op de kansel (ca. 1780-1785):

Laatbarokke vaas, eveneens op de preekstoel:

(De groene vlekken komen van het glas-in-lood en niet van een doorgeslagen buitenmuur.)
Amazone met wierookvat:

Het wapen op de zerk van ds. Johannes Piccardt die hier van 1677 tot 1680 op de preekstoel stond:

Het houtsnijwerk in de koorboog, dat het herenvertoon erachter accentueert:

Detail met eikebladeren:

Een schilderijtje op het koor van de pas in 1903 gesloopte borg Dijksterhuis, ooit gebouwd op een buitendijkse oeverwal, waarvan de eigenaren eeuwenlang heren van Pieterburen waren en ook het strandvondersrecht in deze contreien uitoefenden:

Zowaar nog een wildeman:

Een van de schildhoudende leeuwen op de herenbank, net als die van Zuidbroek, Uithuizen, Uithuizermeeden en de Nienoordpoort waarschijnlijk gemaakt door Jan de Rijk (1661-1738):

Het meest prominente rouwbord, dat van Gerhard Alberda van Dijksterhuis (1705-1784). Hij was behalve heer van Pieterburen ook nog afgevaardigde van Stad & Lande ter Staten-Generaal, bewindhebber van de West-Indische Compagnie (WIC) en curator van de Groninger academie:

Het oudste rouwbord is dat van Diederik Sonoy (1529-1597), als geuzenleider en papenvreter het equivalent van generaal Mladic in Noordhollands Noorderkwartier tijdens de Nederlandse Opstand. Zijn wapen bestaat uit drie mispelbloemen:

Fascinerend zijn de bekroningen van de rouwborden, met doodskoppen, slangen die in hun eigen staart bijten, en zandlopers. Bij deze is het dna-materiaal in de beenderen nog zichtbaar:

Zag je bij deze een liggende zandloper, op een ander rouwbord staat hetzelfde voorwerp als symbool voor het vervlietende leven rechtop, maar heeft het vleugels van een duif (voor de dag) en een vleermuis (voor de nacht):

Weer buiten in de warmte wijzen vaan en pijl op koor en toren de windrichting aan:

Bij de Stemwijzer
Geplaatst op: 19 augustus 2012 Hoort bij: autobio, De actuele wereld 3 reacties
Ik dacht even dat het in de hogere regionen weer hetzelfde plaatje zou zijn als de vorige keer, maar bij nader inzien blijkt dat niet het geval. De PvdA is duidelijk gezakt, terwijl de Partij voor de Dieren nu naast GroenLinks op 1 staat. Toch zie je mij niet gauw op de dierenpartij stemmen: teveel van de schattige beestjes in plaats van het milieu in bredere zin, en mevrouw Thieme lijkt me ook een dictator van jewelste.
Het aantal natuur- en milieupunten in deze Stemwijzer was overigens minimaal. Vermoedelijk ligt daar het volgende mechanisme aan ten grondslag. Omdat de PVV een hekel aan het milieu heeft en de agenda min of meer bepaalt, willen veel andere partijen er ook niet meer over praten. Wezenlijk opportunistische media volgen hierin. Zo verdwijnt het milieu ook bij de Stemwijzer zachtjesaan uit beeld.
Politieke urgentie heeft dus weinig te maken met werkelijke urgentie. Maar enfin, de harde werkelijkheid rukt de oogkleppen vanzelf af.
Naar de Noordpolder
Geplaatst op: 18 augustus 2012 Hoort bij: Ommelanden 4 reactiesBen naar de Noordpolder gefietst. De wind in de rug was weldadig. Maar in de polder werd de zon verzengend.
Oude vrachtboot in het Aduarderdiep bij Nieuwbrug:

Bij Den Ham in de buurt: aai paard:

Boerderij achter Pieterburen:

Sinds hooi en stro machinaal worden opgerold tot enorme balen die ook machinaal op wagens worden geladen, raakt de edele kunst van het pakjes stapelen in vergetelheid. Maar misschien ligt het ook wel gewoon aan aan het zonnesteekweer, dat deze wagen er nogal slordig opgetast uitziet:

Een huisje genaamd ‘De Kokkel’ onderaan de dijk:

Dijkema, hoe komen ze erop?!:

Warffum in de verte:

Het ontzagwekkende polderverkeer:

Koeientheater:

Wrak brugje – de zogenaamde Ludvenster Til – bij graanveld:

Oud sluisje:

Pootjebaaien in de peerdewas:

Luizen vraten De Mepsche op
Geplaatst op: 17 augustus 2012 Hoort bij: Hoogkerk 3 reacties“Het moet gebeurd zijn bij het Drentse Tolhek, in een boerenplaats aan de weg van Stad naar Peize. Daar hebben de luizen de Mepsche levend opgevreten. En die boerderij heet nog altijd De Loezebult, tot een eeuwige gedachtenis.”
Aldus K. ter Laan over een van de legenden die de ronde deden na de dood van Rudolf de Mepsche.
Een Loezebult is mij ter plaatse van het Drentse Tolhek niet bekend. Wel stond daar het Porrenhuis.
De huisnaam Loezebult doet nog het meest denken aan Luizenborg en Luizenberg, respectievelijk te vinden in Hoogkerk en Haren.
Morgen komt ze weer…
Geplaatst op: 17 augustus 2012 Hoort bij: Hoogkerk 2 reacties
Mattie Gelati, op haar zaterdagsronde door Hoogkerk.
Woonwerkverkeerfoto’s
Geplaatst op: 16 augustus 2012 Hoort bij: Stad nu 2 reactiesOmdat ik de laatste tijd de camera nogal eens mee had naar mijn werk, kon ik op mijn dagelijkse route heen en terug ook foto’s maken. De’onderstaande vier vind ik het delen wel waard.
Stadssilhouet vanaf de Van Zweedenlaan:

Klompenverzameling op stookhut, Peizerweg:

Klitten bij de Koeriersterweg:

Studenten bezeilen de Zuiderhaven:

Een oorijzer in Maartenshof
Geplaatst op: 15 augustus 2012 Hoort bij: Stad toen 2 reacties
Ik was nog nooit in verpleeghuis Maartenshof geweest, maar moest er vanavond even heen om voor Stad & Lande foto’s te maken van voorwerpen, verband houdend met de vooroorlogse katholieke armenzorg hier in de stad. Het ging vooral om de voorzittershamer van een collectantengenootschap.
Uit de kast waarin de voorwerpen bewaard werden, kwam ook bovenstaande artefact tevoorschijn. Men wist niet wat het was, maar ik herkende er meteen een oorijzer in. Een Fries oorijzer, dacht ik. Of het van goud of (verguld) koper was, daarover twijfelde ik een beetje. De waarde schatte ik een beetje overmoedig op een paar honderd euro, de eigenaar moest er dus maar zuinig op zijn.
In een dergelijk geval heb ik een klederdrachtdeskundige achter de hand, en die bevestigde dat het om een oorijzer ging. Volgens hem was het echter een Gronings oorijzer, en niet een Fries. Hij vermoedde dat het geval van koper gemaakt was, “en wellicht verguld”. Helaas bevond het oorijzer zich niet in volkomen staat: “De stiften ontbreken waardoor het oorijzer niet compleet is.”
Dat laatste was me even ontgaan in de Maartenshof. De waarde schatte de deskundige “tussen de 50 en 75 euro.” Als het verguld zilver zou zijn, “te zien aan de merken”, dan lag de waarde rond de 100 euro. De helft dus van wat ik dacht. (Daar gaat mijn antiqairscarrière.)
Het interessante is natuurlijk hoe zo’n oorijzer bij die RK armenzorgspullen beland is en waarom het bewaard bleef. Het zou een vrijwillig legaat kunnen zijn. Of een stuk uit de verplichte erfenis van een bedeelde. Ik denk dat zo’n oorijzer in een tijd dat ze nog gedragen werden, zeg tot 1880, 1890 door oudere vrouwen, subiet verkocht zou zijn. En later ook nog wel, maar dan vooral voor de goudprijs. Dat het ding bewaard is, kan wel eens te maken hebben met de zeldzaamheid ervan, op het moment dat het in handen van de armvoogden kwam.

Recente reacties