Nu meldplicht, straks grote schoonmaak

Net op het nieuws, dat er een meldplicht komt voor bedrijven, wat betreft het hacken van hun websites. Dit naar aanleiding van de Diginotar-zaak.

Zou tijd worden ook, die meldplicht. Een poos geleden las ik ergens dat banken zelfs nooit aangifte doen van digitale roof. Gedupeerden wier rekening door derden leeggehaald is, krijgen, als hun onschuld blijkt, hun geld terug, en dan zand erover. Asjeblieft geen publiciteit. Intussen heeft de Russische maffia dermate geprofiteerd van alle lekke constructies, dat ze allang een kernbom heeft kunnen kopen.

Wat mij betreft mogen regimes die hackers ondersteunen van het internet worden afgegooid.


Knibbel knabbel knuisje…

(Gezien aan de westrand van het Stadspark.)


Groninger Jeanne d’Arc

Ze staat sinds kort aan het laatste stuk van de Paterswoldseweg voor een non-descript kantoorgebouw. Ze heeft een tweehandig zwaard en zet een van haar hooggehakte hoge laarzen op een stapel boeken. Er is geen bordje, je vind haar niet op ‘Staat in Groningen’, ze zit evenmin in de krantenbank en googelen op de naam van de weg + vrouw + zwaard + boeken  helpt ook al niet.  Blijf benieuwd naar het verhaal erachter.

Deze slideshow vereist JavaScript.


Peize, Winde, Eelde

Deze slideshow vereist JavaScript.


Rondje Leek

Grazen in het gelid
onverstoorbare ooievaar


Foute focus

Nog een herinnerinng van vandaag. Een eind voor me fietst een jochie van een jaar of zeven, acht een paar meter achter zijn moeder aan. Hij heeft al zijn aandacht gericht op een schermpje in zijn hand, kijkt niet op of om en steekt plompverloren de weg over. Een auto stopt nog net op tijd. Wat er gebeurd zou zijn als die auto al iets dichterbij was geweest, daar moet ik maar niet aan denken.


Het kenmerk van de herfst

Vanmiddag bij de suikerfabriek van Hoogkerk, langs het Hoendiep, voor het eerst dit jaar de bekende campagnegeur geroken. Het begin van de olfactorische herfst.


Baggerschool

Filmpje uit 1979 van de Baggerschool in Delfzijl: “Van baggeren ga je bunkeren”:


Windhoos bij de stad (1878)

Geplaatst op 22 augustus 2011

Bron: Schager Courant, 22 augustus 1878


"Kinder vissen"

“Kinder vissen”, kondigt het postertje op de deur van de buurtsuper aan.

Voor mijn geestesoog verschijnt een spartelende en tegenstribbelende vangst, zijnde geen snoekbaars of paling.

Maar nee, het betreft een viswedstrijd voor buurtkinderen. Ze moeten hun eigen “vis spul” meenemen. De lokatie is niet de vijver van de vorige keer. Maar waar het dan wel is, wordt niet gezegd.


Mannetje op bankje, vrouwtje op bankje

Op Noorderhoogebrug staat voor een woonhuis dit bakstenen  mannetje op bankje, waarmee Jan Schoffelmeijer vorig jaar een wedstrijd won. Het bankje lijkt te zweven door de toepassing van spiegels op de voet (onder de kont van het mannetje):

Geplaatst op 21 augustus 2011

Op Euvelgunne kwam ik een poosje later dit vrouwtje op bankje tegen, ook van baksteen en eveneens met spiegels op de sokkel:

Geplaatst op 21 augustus 2011  b

Hé, zou Schoffelmeijer meerdere van zulke bakstenen figuren geproduceerd hebben? Maken ze misschien deel uit van een serie?

Nee, zegt de kunstenaar desgevraagd. Het vrouwtje is niet van hem, maar gemaakt door de bewoner van het huis op Euvelgunne. Die wilde eerst dat mannetje kopen, “maar vond het te duur en heeft er uiteindelijk zelf maar een gemaakt.”


De gewezen gemeente Noorddijk

De vroegere gemeente Noorddijk vouwde zich aan de noord- en de oostkant langs het stadsgebied van Groningen. Het was een gemeente die als een insect uit twee substantiële delen bestond, De kop lag bij Selwerd, de romp omvatte Noorddijk, Middelbert, Engelbert en Euvelgunne, en de wespentaille lag bij Noorderhoogebrug. waar de gemeente slechts 20 meter breed was. Eigenlijk was ik van plan om vandaag op de zuidwestenwind een heel eind verder te gaan, maar ik bleef hangen in de gewezen gemeente Noorddijk.

Walfridusbrug vanaf het Walfriduspad:

Geplaatst op 20 augustus 2011  a

De ezels van de Oude Nadorst:

Geplaatst op 20 augustus 2011  b

Noorderhogebrug: “Vrije uitloop eieren” (“zondags gesloten”):

Geplaatst op 20 augustus 2011  c

Oosterseweg tussen Zuidwolde en Noorddijk, kolen in alle kleuren bij een kwekerij waar je goedkoop groentes kunt kopen:

Geplaatst op 20 augustus 2011  e

Oosterseweg, vervallend boerderijtje:

Geplaatst op 20 augustus 2011  f

Boerderij in het Recreatiepark Noorddijk:

Geplaatst op 20 augustus 2011  g

Wapen Stechman met drie zwanen op de kerk van Noorddijk:

Geplaatst op 20 augustus 2011  h

Windvaan op het koor van die kerk:

Geplaatst op 20 augustus 2011  i

Zwaan in de rui bij boerderij de Rollen, Noorddijkerweg achter Lewenborg:

Geplaatst op 20 augustus 2011 j

Stadsgezicht vanaf Middelbert:

Geplaatst op 20 augustus 2011  k

Overvloedige appeloogst, Oude Roodehaan:

Geplaatst op 20 augustus 2011  l

Ram, Oude Roodehaan:

Geplaatst op 20 augustus 2011  m


Grollywood, the movie

Binnenkort in de theaters: de pastiche die Groninger studenten maakten op een Bollywood-productie:

Zie


Jonge zwanen bij Gravenburg geringd

In de tip tussen de Friesestraat- en de Zijlvesterweg bij Gravenburg zag ik een stel mensen in een afgelegen weiland gek doen met lange staken. Wat ze precies aan het uitvoeren waren kon ik niet zien. Eerst dacht ik dat ze polsstokken droegen en dat ze een fierljep-parcours aan het uitzetten waren, maar ze plaatsten nooit zo’n staak rechtop in een slootwal om er dan in te klimmen, zodat ik deze hypothese moest verwerpen. Thuis zag op mijn 30x zoom-foto’s dat ze jonge zwanen aan het ringen waren. Zes stuks. Met die staken hielden ze de twee volwassen zwanen in bedwang. Ook haalden ze met de staken, dus tevens vangstokken, jonge zwanen uit de groep. Het was nogal een enerverend karwei blijkbaar, want na afloop stonden de deelnemers met elkaar te high-fiven:

Geplaatst op 18 augustus 2011  a

Geplaatst op 18 augustus 2011  b

Geplaatst op 18 augustus 2011  c

Geplaatst op 18 augustus 2011  d

Geplaatst op 18 augustus 2011  e

Geplaatst op 18 augustus 2011  f

Geplaatst op 18 augustus 2011  g

Geplaatst op 18 augustus 2011  h

De foto’s zijn van gister, maar kon ze toen niet posten omdat Typepad, die fijne, gelukkig bijna oud-partner van Sanoma/Weblog, me de toegang tot mijn dashboard ontzegde.


Hitte Poempaain

Vroeger woonde er in het Oldambtster Midwolda een man, die bekend stond onder de bijnaam Hitte Poempaain

Hij had een paard en wagen, waarmee hij met groente ventte. Begin jaren zeventig werd dat paard nog vervangen door een trekkertje.

Zijn voornaam was Hitte. Volgens mijn zegsman althans. Dat zal dan wel Hidde geweest zijn – want de voornaam Hitte stierf hier in 1803 al uit – maar misschien zit ik ook wel fout. In elk geval school daar het opmerkelijke niet in.

Waar dan wel in? Nou, de man kon de r niet uitspreken. Als hij de klanten bij zijn wagen vroeg of ze nog pruimen of preien moesten hebben, vroeg hij: “Hest nog vellèt öm poem’m of paai’n?”

En zo kwam Hitte Poempaain aan zijn bijnaam.