Een buitje op De Poffert
Geplaatst op: 8 juli 2011 Hoort bij: Hoogkerk, Ommelanden 16 reactiesIk kwam vanmiddag over het viaduct tussen Lettelbert en Oostwold. Een bui zat me op de hielen:.

In de verte begon het op het uiteind van het frontje al te hozen:

In De Poffert moest ik de illusie laten varen dat ik het voor kon blijven, bij het Hoendiep dook ik net op tijd het bushokje in:


De bui trok richting stad en de zon kwam over het frisgewassen lover:

Wie van contrasten houdt is dan een bofferd in de Poffert:

De hier wat lager dan de weg liggende dijkhuizen kwamen extra goed uit de verf. Van dit pand waren de bewoners vergeten een dakraam dicht te zetten:

Bij de Zuidwendinger molen dampte het toegangspad:

“Dit is echt weermannenweer”, zei de weerman in het Journaal.
Onze Lieve Vrouwe en de Ommelander vlag
Geplaatst op: 6 juli 2011 Hoort bij: Ommelanden 6 reactiesMaria, Regina Pacis, Koningin van de Vrede, had enige tijd met lede ogen aangezien hoe de Ommelander hoofdelingen en abten voortdurend ruzie maakten en oorlog voerden met elkander, in steeds wisselende bondgenootschappen, maar met altijd dezelfde funeste gevolgen voor de gewone man in de landschappen Hunsingo, Fivelingo en Westerkwartier.
Daarom liet zij uit elk van die drie Ommelander landschappen een prelaat en een edele voor zich roepen. En deelde harten uit aan hen. Omdat zij wel wist dat de twistzieke Ommelanders anders om de harten zouden gaan strijden, verordonneerde zij dat de Ommelanders gezamenlijk het beheer erover moesten voeren.
Zo is dan de Ommelander vlag ontstaan. Helaas konden de Ommelanders door al dat oorlogvoeren niet goed meer tellen, ze waren immers al heel lang niet meer naar school geweest. Daarom plaatsten zij per abuis nog een extra hart in hun vlag. Sindsdien telt de Ommelander vlag dus elf harten, waarvan er tien door Onze Lieve Vrouwe geschonken zijn,
—
(Legende, verzonnen bij een afbeelding uit een moreel handboek uit het begin van de 15e eeuw.),
Naar Drachten en terug
Geplaatst op: 5 juli 2011 Hoort bij: Ommelanden, Oosterpoort 2 reactiesLeegstaand en vervallend keuterijtje aan de Haarsterweg voorbij Marum, vlakbij de grens met Friesland:

Dakpannenparadijs bij Frieschepalen:

Ik ging naar Drachten voor de crematie van Sjoerd, die vorige week op die warme dinsdag overleed. Hij was jaren bestuurslid van de Onderhoudswinkel Oosterpoort, en bezocht in die hoedanigheid regelmatig het Buurtoverleg, maar verhuisde naar het boerderijtje van zijn grootouders in Niebert en genoot daar volop van de omringende natuur. De laatste jaren ging het niet zo best met hem, af en toe kwam ik bij hem en zijn vrouw Bettie op bezoek, de laatste keer was dat anderhalve maand geleden:

Na de uitvaart terug via Rottevalle, Surhuisterveen, Opende, Kornhorn, Doezum, Grootegast, Sebaldeburen, Niekerk, Enumatil etc. Er werd weer volop gehooid. Zweler of acrobaat bij Rottevalle:

Gevelsteen in de kerk van Opende:

Deze steen uit 1748 geeft verhuld commentaar op de politieke gebeurtenissen van dit jaar, waarin de Friese Oranje-Nassaus het volledig erfelijke stadhouderschap en daarmee een semi-monarchale status verwierven. “Owee, owee, die ontrouwe regenten, zo luidt de laatste, nogal beschadigde regel. Ook zegt de steen dat in de kerk het Woord Gods “voor de waarre vroome” verkondigd wordt. Waarschijnlijk verwijst dat laatste naar het vrij veel gewicht in de schaal leggende orthodox-bevindelijke deel van de Oranje-aanhang.
Blaarkop-kalvertjes bij Enumatil:

Windmotor aan het Hoendiep zuidzijde tussen Enumatil en de Kerkewegsbrug (of Oostwolmerdraai):

Kerkeweg gezien in de richting van Den Horn vanaf de Kerkewegsbrug over het Hoendiep:

Voorlopig het westelijke deel van het Westerkwartier wel weer genoeg gezien. Het zijn dorpen waar gewoon autowegen doorheen lopen, bovendien is er voor een antiquarische geest nauwelijks iets te beleven. Ik vind het ’t lelijkste deel van de provincie Groningen.
Heraldische triootjes
Geplaatst op: 4 juli 2011 Hoort bij: Stad toen Een reactie plaatsen
Ik vroeg me gisteravond af of er nog een symbolische betekenis zou zijn van die drie pilaren in Tolbert. Achteraf deels een stomme vraag, omdat een verdrievoudiging in de heraldiek heel gewoon is.
In de stad had je in de zeventiende en achttiende eeuw ettelijke uithangborden met drie maal hetzelfde voorwerp. Heb nog even de verzameling huisnamen van Duco Kuiken nagekeken (plaatsingslijst nr. 5) en daar komen huisnamen op voor als De drie Dussels, Ekkelen, Flessen, Friezen, Geuzen, Grenadiertjes, Haringen, Italiaanders, Keersen, Kanarievogels, Karpers, Kaesen, Kersebomen, Klavers, Krabben, Kramers, Kronen, Kruisen, Leliën, Marijen, Papegaaien, Potten, Roemers, Rozen, Zandlopers, Scheren, Schelvissen, Snellen, Snoeken, Sterren, Suikerbroden, Tonnegies, Torens, Valhoeden, Valken, Vlasblommen, Vijzels en Webben.
Heel gewoon dus, zo’n trio identieke objecten. Wel weer leerzaam is, dat van de 37 beeldmerken er slechts één bewaard bleef: een ingemetsede steen, die natuurlijk sowieso beter bestand is tegen de funeste invloeden van weer en wind en menselijke vernieuwingsdrift, dan een houten uithangbord.
Heen en weer naar Marum
Geplaatst op: 3 juli 2011 Hoort bij: Ommelanden 4 reactiesVrolijk paard mat ‘blaarkop’ (of Moshe Dayanhoofd) tussen Lettelbert en Midwolde:

Zie ook dit filmpje, waarin het uitgedaagd wordt door een jongere soortgenoot.
Schuur in Niebert:

De kerk van Marum:

Uithangbord van café in Tolbert:

Getuige advertenties in de Ommelander Courant van 16 oktober 1789 en 8 juni 1790, waarin het signalement van vermiste paarden werd opgegeven, bestond er toen al een herberg De Pylders in Tolbert. In december 1802 stond deze herberg te koop:
“Met Consent des Gerechts van Vredewold, gedenken A. PLOEG en Vrouw, op Donderdag den 6 January 1803 des avonds om 4 uuren, publyk op Strykgelds Conditiën te Verkoopen: Hunne BEHUIZINGE, de Pylders genaamt, staande aan de Heereweg te Tolbert, zynde van ouds en nu nog een Neringryke Herberg, voorzien met Boven- en Beneden Kamers, een ruime Schuure met Stallen voor Paarden en Beesten, een groot Hoff en Tuin, alles eigen Grond, benevens verscheiden Grazen best Bouw en Weideland. Deze Verkooping sal zyn ten Huize voornoemd, alwaar de Conditiën van verkoop 3 dagen bevorens zullen zyn te leezen.”
De benaming Pylders, eveneens gedragen door een herberg te Grijpskerk en een kremerij annex schoenmakerij in Uithuizermeeden, doet nogal Fries aan. Googelen en een beperkt krantenonderzoek, waarbij ook varianten als De drie Pilaren zijn betrokken, levert nog herbergen en jongere horeca op in Oostermeer, Drachten, Beetsterzwaag, Mildam, Oudeschoot en Heerenveen. De naam was en is dus vooral populair in de Friese veenstreken. In Oudeschoot ging het zelfs om het grietenijhuis van Schoterland tot 1828,
Daar in Oudeschoot is er letterlijk sprake van drie pilaren. Of er ook een symbolische betekenis is, heb ik nog niet mogen ontdekken.
Albert Anker – Boeren lezen de krant
Geplaatst op: 2 juli 2011 Hoort bij: Kunsten, Media 2 reactiesDe reden van mijn fietstochtje naar Slochteren, gister, was de vondst van een verloren gewaand ‘schilderij’. Heb er wel een Zwitserse genreschilderdoor door ontdekt, Albert Anker. Diens mooiste werk, wat mij betreft, is Boeren lezen de krant:
Je ziet dat de krant nog niet zo dik is. Een van de boeren leest voor, de twee andere luisteren, zoals men voor de oorlog nog naar de radio placht te luisteren: heel aandachtig en zonder enige andere activiteit. Op de wand links van de ene luisteraar hangt een kaart van de Verenigde Staten, een land dat nog niet de helft van de tegenwoordige oppervlakte inneemt. Daar lijken ook gedachten van deze boer te verwijlen, misschien gaat hij emigreren. Op de muur rechts van hem een voorstelling van de kruisiging. De andere luisteraar rookt bedaard een Duitse pijp. De klok tikt. Het jongetje in de hoek is in slaap gevallen.
De fazant en de vos, een ontmoeting bij de Slochter Ae
Geplaatst op: 1 juli 2011 Hoort bij: Ommelanden 13 reactiesEveneens tussen Slochteren en Woudbloem hoorde ik in het voorbijfietsen van een opgang naar een aardappelveld een schril “groe”. Ik keerde weerom en zag een fazantenhaan op het betonpad staan:

Ik pakte mijn camera. Normaal is de vogel dan al aan het vluchten als je de camera richt, maar merkwaardigerwijs bleef hij dit keer pontificaal en heel erg kwetsbaar midden op het betonpad staan. Iets leek hem te weerhouden. Opeens zag ik wat het was: hij bevond zich tussen twee vuren, er liep nog een beest achter hem:

Ik dacht dat het een rooie kat was, hier thuis zie ik pas dat het om een vrij jonge vos ging:

Het beest scharrelde wat op de achtergrond, aan de rand van het aardappelveld,:

en deed net alsof meer geïnteresseerd was in terrritoriale kwesties:

waaraan hij iets wenste bij te dragen:

Nu de zaak er zo voor stond besloot de fazant maar eens door te kuieren:

Ieder ging zijns weegs. De vos verdween in het aardappelveld en keek nog een maal om:

Windhoosweer op het Lageland
Geplaatst op: 1 juli 2011 Hoort bij: Ommelanden 7 reactiesMoest vanochtend even in Slochteren zijn. Op de heenweg bijna voortdurend zon maar ook wat druppels, regen die geen naam mag hebben:

Op de terugweg ontliep ik halverwege tussen Slochteren en Woudbloem dit frontje:

De wind draaide van west naar noordoost:

Er dreigde een windhoos te ontstaan, de slurf bereikte echter niet de grond, en loste al gauw weer op in de wolk erboven:

Het aantrekkelijke van Facebook
Geplaatst op: 30 juni 2011 Hoort bij: Webdinkies 7 reacties
Hield mezelf aardig op rantsoen, maar begin nu enigszins Facebook-verslaafd te raken. Het is een beetje als usenet, maar dan zonder het nadeel van de volstrekte anarchie. Je kunt je eigen kring selecteren en de trollen buitensluiten. Waar Twitter vaak uitmondt in een door elkaar heen geroep, wil er op Facebook nog wel eens een aardige conversatie ontstaan. Dat is wat Facebook aantrekkelijk maakt.
Google irriteert weer eens
Geplaatst op: 29 juni 2011 Hoort bij: Webdinkies 35 reactiesZe zijn weer lekker bezig bij Google. Halen ze de optie geavanceerd zoeken van hun homepage af, zodat er een soort van Google voor dummies overblijft.
CDA-ballentent
Geplaatst op: 29 juni 2011 Hoort bij: De actuele wereld 1 reactieEn ja, er mag op gegooid worden!
Dagblad in vrije val
Geplaatst op: 29 juni 2011 Hoort bij: Media Een reactie plaatsenDat de oplage van het Dagblad van het Noorden andermaal gedaald is en nu met 5 % ten opzichte van vorig jaar, kwam wel door. Maar, open vraag: waarom is dat dalingsgpercentage bij het DvhN het hoogst van alle regionale kranten?
‘De lastigste en onverdraaglijkste schepsels op aarde’
Geplaatst op: 28 juni 2011 Hoort bij: Geschiedenis 1 reactie“Eergisteren verliet ik onder zeer ongunstige vooruitzigten, met koud en winderig weer, de stad Groningen. Het reisgezelschap was ook niet zeer aangenaam en bestond uit eenige Oldampster jonge boerengezellen, die van een plaisierreisje van Amsterdam terugkwamen, waartoe zij den nu nog op het land ledigen tijd gebruikt hadden. Zij hadden vreemde dingen gezien, doch zeer weinig dat genade in hunne oogen vond, al wat maar niet Oldampster was en even ruw in taal en manieren als zij, was niet goed. Gij kent die soort van volk uit mijne vorige berigten als trotsch, onbeschaafd en onbescheiden en volstrekt ongeschikt om tegenspraak te verdragen of teregtwijzing in zaken waarin zij dwalen, te ontvangen, met de rijke Bildboeren in Vriesland misschien de lastigste en onverdraaglijkste schepsels op Gods aardbodem.”
Bron: H. Potter, Reize door de oude en nieuwe Departementen van het koningrijk Holland, en het hertogdom Oldenburg, gedaan in den jare 1808 (Haarlem 1808) pag. 128
Rondje Peize, Leek, Midwolde
Geplaatst op: 27 juni 2011 Hoort bij: Drenthe, Ommelanden 10 reactiesPeizermade – Groningerweg in de richting van de Hamersweg:

Peize – desintegrerende schuur aan het Achterstewold:

Peize, Achterstewold – onderstel van een melkmachine:

Peizerhorst – rand van een vergrassende akker (dank):

Peizerhorst – boer steekt land naar de Rietweg over met wandelstok en heggeschaar:

Leutingewolde bij de Turfweg – zwelende (hobby-)boer:

De weg tussen Nienoord en de kerk van Midwolde, die de gemeente Leek wil verbreden, waarbij de beuken dan worden gerooid:

Ondersteboven gezet bruggetje tussen Midwolde en Lettelbert:

Retour Loppersum
Geplaatst op: 26 juni 2011 Hoort bij: Ommelanden 13 reactiesLeegstaand boerderijtje aan het Boterdiep bij Bedum:

Ter Laan vlakbij Bedum, ‘n toene vol met goldjebloumen:

Tussen Bedum en Sint Annen hangt aan meerdere bomen aan de autowegkant een vrouwenportret. Onduidelijk is waarvoor. Het zou een bermmonument kunnen zijn, maar niets wijst op een ongeluk met dodelijke afloop:

Tussen Sint Annen en Stedum dit uitzicht vanaf een hoogholtje bij de Wolddijk:

Architect René Wubs hield open huis in het opgeknapte station van Loppersum, In de hal hing een kleine historische expositie, met oude foto’s, stukken krant uit 1898 die tevoorschijn waren gekomen, en deze ontwerptekening uit 1882 van wat je een catalogus-station zou kunnen noemen, omdat het ontwerp op ettelijke plaatsen in Groningen en Friesland uitgevoerd is:

Loppersum is wel de enige of een van de weinige plaatsen waar dit ontwerp bleef staan, in de sloop-frenzy die vooral vanaf 1973 bij de Nederlandse Spoorwegen heerste. Van enkele heren in de wachtkamer begreep ik dat het ook niet aan de gemeente Loppersum heeft gelegen dat het station bleef staan. Hoewel de gemeente zich daarvoor wel op de borst klopte bij een koninginnedagbezoek van koningin Beatrix, in 1990.
Ook nog even bij de boerenkathedraal van Loppersum gekeken. Oud graf met heraldiek die aan een kaartspel lijkt te zijn ontleend:

Achtermuur van een boerderij tussen Loppersum en Wirdum:

Langs het Alkumaheerdpad, het Ockemaheerdpad en het Tjuchumerpad naar Garrelsweer. De ree of oprijlaan van de Ockemaheerd:

Schuur in Winneweer:

Paarden bij Ten Boer, Toen ik eraan kwam fietsen waren ze nog heel onstuimig, maar toen ik stilstond en mijn camera tevoorschijn haalde stonden ze ineens zeer bedaard te grazen:

Molenromp bekleed met geteerde golfplaten aan het Damsterdiep bij Garmerwolde:

Een schuurtje er tegenover:



Recente reacties